Nieuw systeem voor ouderenzorg heeft enorme potentie voor tijdswinst
Zorgvisie door Wilbert Zuil
Vilansen Omring gaan een systeem testen dat bijna zelfstandig cliënten uit bed kan halen en ook kan laten douchen. Henk Herman Nap, technologiespecialist van Vilans, heeft nog niet eerder een systeem gezien dat beide handelingen samenvoegt. De potentiële tijdswinst in het verpleeghuis kan groot zijn, denkt hij.
Het automatische til-en douchesysteem is ontwikkeld door producent Automation for Humanity van de Singaporese Samuel Hui. Inmiddels is hij met zijn bedrijf neergestreken in Polen. Delen van het systeem worden al gebruikt in Singapore. Hui heeft het systeem ontwikkeld nadat zijn moeder in het ziekenhuis terechtkwam en door verschillende mensen gewassen werd. ‘Die vond dat zo vervelend en zo denigrerend dat die zoon besloot er iets op te verzinnen. Zijn eerste uitvinding was die douchecabine.
’Integratie‘
De combinatie is zeker uniek’, vertelt Nap. ‘Eigenlijk is het een integratie van de tilrobot, het bed en de was-en douchecabine. Het bed kan zich zo bewegen dat de tilrobot er goed onder kan komen. Het bed en de robot integreren om de cliënt eruit te tillen en eigenlijk ontstaat er dan een soort rolstoel. Die rolstoel past weer perfect in de douchecabine.’ Als het systeem werkt, levert dat flinke tijdswinst op onder het personeel, maar net zo belangrijk kan het extra privacy en waardigheid bieden voor cliënten.
Tijdswinst
Best wel veel technologieën op de markt bieden al tijdswinst, maar vaak een klein beetje, bijvoorbeeld een aantal minuten op een dag per cliënt, legt Nap uit. ‘Dat is heel dankbaar en als je dat stapelt, bereik je best wel wat. Maar ik verwacht dat de impact hier in potentie heel groot kan zijn.’ Het systeem bespaart ook tijd op een van de meest tijdsintensieve periodes van de dag in de ouderenzorg, de ochtend. ‘Met e-health en domotica moeten we ons juist gaan richten op die ochtendzorg. Dat maakt dit ook zo veelbelovend. Als we dit voor elkaar krijgen, scheelt dat enorm veel tijd.’
Prototype
De gehele combinatie van alle stappen is nog een prototype die in Nederland wordt getest. Men hoopt over een jaar duidelijk te hebben hoe het systeem in de praktijk werkt en wat de eventuele voordelen ervan zijn. Om het systeem te gebruiken is nog wel iemand nodig om onder meer te helpen met het uittrekken van kleren en om te observeren of alles goed gaat. Maar dit is veel minder arbeidsintensief en er zijn geen twee mensen meer nodig om iemand uit bed te tillen. ‘Er zijn een aantal handelingen die wel gedaan moeten worden, maar er zijn ook een aantal handelingen die je niet meer hoeft te doen of alleen hoeft te observeren. Er zal altijd iemand nodig zijn, maar het scheelt wel enorm veel tijd.’
Meer privacy
Met de test bij Omring willen de partijen in ongeveer een jaar erachter komen hoe goed het systeem werkt in depraktijk en of er een business case voor te maken valt. Succes hangt vooral af van de impact op werknemers. ‘En als dan ook nog blijkt dat cliënten meer privacy krijgen, dan is het voor mij een groot succes.’ Maar mocht maar een van de onderdelen van het systeem goed werken, dan is Nap ook tevreden. ‘Stel je voor dat het uit bed halen gaat werken en past binnen de zorg in Nederland of dat het wassen eenvoudiger gaat vanuit de rolstoel. Dat zijn al kleine successen.’
Bron: Zorgvisie | 18 nov 2022